Innovatiegericht onderzoek

Schrijf jij een scriptie waarbij je gebruik maakt van innovatiegericht onderzoek? Niet alleen in je studie, maar overal in het bedrijfsleven en de samenleving speelt het proces van innoveren steeds vaker een grote rol. Innoverend vermogen is zelfs de standaard norm voor economisch vooruitgang geworden. Zeker in Nederland.

Hogescholen en universiteiten herkennen deze ontwikkeling in de maatschappij en vragen dan ook steeds vaker om een innovatiegericht onderzoek. Ze leren hen vanuit innoverend vermogen en het ontwikkelen van innovatiecompetenties onderzoek op te starten en uit te voeren. Oorspronkelijk werd innovatiegericht onderzoek vooral verwacht bij studies als Industrial design, product ontwerpen en innovatiemanagement. Tegenwoordig gebruiken studenten van andere opleidingen dit ook steeds vaker: van medisch via bedrijfskundig naar marketingtechnische scripties.

Maar hoe gemakkelijk is het nu als student eigenlijk om een in de maatschappij goed toepasbaar idee te realiseren, uit te werken, te produceren en naar de markt te brengen? Hoe lastig is dat als je geen achtergrond en ervaring in gestructureerd creëren, ontwerpen en ontwikkelen hebt of hierin maar beperkt les hebt gekregen?

In deze blog deel ik, als zojuist afgestudeerd Master Industrial Design, mijn ervaringen met je en reik je enkele handvaten tot en basisstappen van ontwerpgericht onderzoek bij innovatieprojecten aan. Dit is toepasbaar op veel sectoren, mijn ervaring ligt vooral op innovatie in het medisch gebied en de start-up omgeving.

Ten eerste: breng het doel en de methoden in kaart

Het ontwerpproces of onderzoek is sterk afhankelijk van het uiteindelijke doel van de innovatie en het is belangrijk om dit scherp op papier te hebben, zodat je uit passende methodes kan kiezen om te gebruiken in het ontwerpgerichte onderzoek.

Dus ga na wat voor opdracht je hebt gekregen van je opleiding. Heb je al een probleemstelling gekregen van je begeleider? Of is je begeleider zelf bezig met een wetenschappelijk experiment en wil hij/zij graag dat je over de toepasbaarheid gaat nadenken? Of ben je compleet vrij in het bedenken van een onderwerp? Dit zijn allemaal dingen die je eerst in kaart moet hebben gebracht. Vervolgens kun je gaan kijken waar je moet beginnen.

Een paar voorbeelden, die ik in mijn opleiding heb ervaren:

Innovatie door een wetenschappelijk experiment

Het kan zijn dat er een innovatie is ontstaan door een wetenschappelijk experiment of onderzoek, waarbij een wetenschapper in zijn vakgebied een ontdekking heeft gedaan. Het komt dan regelmatig voor dat de toepassing van de ontdekking in de wereld nog gevonden moet worden. Met behulp van een ontwerpgericht onderzoek kan er dieper onderzoek worden gedaan naar de context en hoe de ontdekking vorm moet krijgen om hierbij te passen. Je begint bijvoorbeeld met analyseren wat je kan met de ontdekking en in welke markten deze ontdekking voor positieve verandering zou kunnen zorgen.

  • Doel: Een toepassing ontdekken in de wereld voor een innovatief idee ontstaan uit wetenschappelijk onderzoek.
  • Methodes: Lean Start-up of Design Thinking (afhankelijk of de markt al bekend is)

Innovatie voor een probleemstelling

Een van de meest voorkomende onderzoeken is het oplossen van een probleemstelling, waarbij een innovatie bedacht wordt voor een bepaalde context. Hierbij zijn vaak meerdere stakeholders betrokken, die een ander probleem ervaren en zijn er voorwaarden waarin de innovatie moet floreren. Hierbij begin je dus met het vaststellen van het probleem, de mensen die hierbij betrokken zijn en de waardes en interacties in de context. Zodra je hier goed onderzoek naar hebt gedaan en alles hebt gedefinieerd, ga je stapsgewijs verder naar ontwerpen en testen. Hierdoor leer je weer nieuwe aspecten over je probleemstelling en je doelgroep.

  • Doel: Het oplossen van een maatschappelijk probleem
  • Methodes: Design Thinking & Iteratief Design Process

Innovatie als start-up

Bij het ontwerpen van een innovatie in een start-up ga je ook door het proces van een ontwerpgericht onderzoek. Maar bij dit onderzoek speelt het begrijpen van de business aspecten een grotere rol dan in de andere onderzoeken. Een start-up heeft vaak als doel om levensvatbaar te worden met hun visie en/of innovatie. Maar wat is je missie? Wat wil jij graag veranderen of toebrengen in de maatschappij? En zijn er mensen die deze visie herkennen?

Dit houdt in dat er eerst goed onderzocht moet worden of er markt is voor jouw visie en waar deze markt nu precies naar op zoek is. In dit ontwerpproces ben je constant aan het afwisselen tussen het onderzoeken van de “customer” en hun behoeftes en het ontwerpen naar deze behoeftes, die op hun tijd weer getest worden.

Doel: Het vinden van een starters markt/customer om een innovatief idee naar voren te brengen via een start-up.

Methodes: Customer Development Model & Lean Start-up Approach

Vaststellen van het doel van je onderzoek

Dat zijn dan een paar voorbeelden, maar hoe bepaal je nu het doel van je onderzoek? Hieronder een paar concrete tips:

  • Kijk naar wat voor onderwerp je begeleider jou voorlegt. Vind jij dit onderwerp ook interessant? Wat zou jij graag willen doen met het onderwerp? Waar zie jij de toepassing van het onderwerp? Beantwoord deze vragen eens voor jezelf en schrijf dit uit. Dan heb je direct alvast enkele ideeën.
  • Analyseer waar jouw skills liggen! En schrijf ook deze concreet uit. Heb jij een passie om je eigen start-up te beginnen? Of heb jij al werkervaring in een bepaald vakgebied en zie jij hier iets dat je wilt veranderen of kan verbeteren? Door het concreet uitschrijven van je skills herken je jezelf beter en realiseer je je waar deze van toepasbaar zijn. Dit maakt het kiezen van een onderwerp makkelijker.
  • Kies een onderwerp dat je interessant vindt, hierdoor wordt het resultaat van een scriptie niet alleen beter, maar wordt het proces zelf ook een stuk leuker. Het zou toch fijn zijn om ’s ochtends wakker te worden en te denken: “Oh yes, vandaag ga ik dit doen voor mijn scriptie!”
  • Bespreek het proposal (plan van aanpak) met je begeleider uitvoerig en gedetailleerd. Leg het onderwerp uit, wat je eraan wilt veranderen of toevoegen en beschrijf mogelijke methodes, die hierbij zouden passen. Door al vroeg te overleggen, kun je snel aan je plan van aanpak beginnen. Eis ook die aandacht van je begeleider op en schaam je je daar vooral niet voor! In de eerste 5 weken, sprak ik wekelijks met mijn begeleider over de opzet van mijn onderzoek. Dit resulteerde uiteindelijk in een beoordelaar, die in mijn team stond tijdens de verdediging.

Het is even zoeken en reflecteren, maar uiteindelijk vorm je een sterk begin van je scriptie, waar je de rest van de onderzoeksperiode profijt van hebt.

Wil je weten hoe verder? In mijn volgende blog zal ik schrijven over de basis van Innovatiegericht onderzoek, concrete tips en mijn ervaringen tijdens mijn eigen scriptie.

Wil je hulp bij jouw scriptie op het gebied van innovatiegericht onderzoek? Neem dan contact op…

Professionele hulp bij je studie en scriptie

Een intakegesprek is altijd geheel vrijblijvend, we geven je graag meer persoonlijke informatie en een advies op maat, zodat je vooraf een goed beeld hebt bij wat we voor jou kunnen betekenen.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.