Scriptie lay-out

“Don’t judge a book by its cover”, misschien ken je dat Engelse spreekwoord wel? Maar, dat is nou net wat er wel gebeurt: mensen laten hun eerste indruk wel degelijk bepalen door hetgeen ze als eerste voor zich zien. Dus als je slim bent dan zorg je ervoor dat je scriptie er fantastisch verzorgd uitziet! In de eerste plaats doe je dat natuurlijk door ervoor te zorgen dat er geen taalfouten of andere slordigheden in je werk te vinden zijn. Maar er zijn nog meer stappen die je kunt zetten om tot een mooie opmaak en lay-out van je scriptie te komen. Hieronder zetten we de 12 belangrijkste snelle vormgevingstips voor je op een rijtje:

1. Kies een huisstijl voor wat betreft kleurgebruik en lettertype. Je kan het kleurgebruik en het lettertype bijvoorbeeld afstemmen op het logo van de organisatie waar je de scriptie voor schrijft. Dus heeft de organisatie een rood logo, maak dan alle titels en kopjes in de tekst ook rood en zorg bij tabellen en grafieken dat de basiskleur in de vormgeving eveneens rood is.

TIP: vraag aan de communicatieafdeling van de organisatie wat de RGB-kleurcode van de huisstijl is zodat je exact dezelfde kleur kan gebruiken in de lay-out van jouw scriptie.

2. Wanneer de huisstijl van de organisatie, en daarmee van jouw scriptie, een felle kleur heeft dan kan je die kleur nog meer laten spreken door eventuele foto-afbeeldingen in je scriptie zwart-wit af te drukken.

TIP: waanzinnig mooie zwart-wit foto’s kan je vinden op het platform Unsplash.

3. Maak gebruik van de kop- en voettekstfunctie. Verwerk in ieder geval het logo van de organisatie en de titel van het document óf van het hoofdstuk in de kop- of voettekst.

4. Maak verschil tussen een titelblad en een voorblad. Het titelblad moet je vergelijken met de kaft van een boek en moet je dus ook als zodanig vormgeven. Op dit titelblad hoeft niet veel meer dan de titel, jouw naam en het logo van de organisatie. Zorg dat de kaft paginavullend bedekt is met een mooie afbeelding of met kleurvakken. De pagina erna, het voorblad, is vergelijkbaar met de eerste pagina van een boek: die is niet met afbeeldingen of kleuren vormgegeven en daar is vooral informatie te vinden: je studentennummer, de namen van je begeleiders, de datum, de opleiding, etc.

5. Ook de titel zelf is iets waar je mee kunt spelen om een goede eerste indruk te maken. Het is slim om te werken met een korte, attractieve hoofdtitel en een langere, meer formele, ondertitel. Bijvoorbeeld: ‘Het oog wil ook wat! – Een experimenteel onderzoek naar de effecten van vormgeving op website-usability’.

6. Geef ieder hoofdstuk een aparte hoofdstuk-pagina met een paginavullende afbeelding en in grote letters de titel van het hoofdstuk. Dit is een snelle lay-out truc die in de meeste studieboeken, brancherapporten en onderzoeksrapporten van commerciële instellingen wordt gebruikt. Denk goed na over de afbeeldingen die je gebruikt op deze hoofdstuk-pagina’s en zorg dat ze met elkaar in overeenstemming zijn, bijvoorbeeld allemaal foto’s van de stad Nijmegen wanneer je een onderzoek doet in opdracht van Gemeente Nijmegen. Zorg ervoor dat je rechtenvrije afbeeldingen gebruikt. Kijk bijvoorbeeld op Unsplash of in de ‘royalty-free’ collectie van Shutterstock. Misschien heeft de organisatie waar jij je scriptie voor schrijft zelfs een eigen databank voor afbeeldingen. Zorg dat je achterin een bronnenlijst opneemt voor al je afbeeldingen, net zoals je een bronnenlijst hebt voor al je gebruikte literatuur.

7. Verwerk triggers in je tekst. Voorbeelden van triggers zijn quotes of spreekwoorden. Deze tekst is bijvoorbeeld begonnen met het spreekwoord ‘Don’t judge a book by its cover’. Triggers verhogen de aandacht bij de lezer en wakkeren nieuwsgierigheid aan.

TIP: Probeer om in de conclusie van een hoofdstuk terug te komen op de trigger die je aan het begin van het hoofdstuk gebruikt hebt.

8. Maak een tekst afwisselend door te werken met boxen. Boxen zijn gekleurde kaders in de tekst waarin je een onderwerp bespreekt die bij de hoofdtekst past, maar toch gemakkelijk als apart item gepresenteerd kan worden. Voorbeelden van items die gemakkelijk in een box gepresenteerd kunnen woorden zijn: een korte schets van de historie van een organisatie, een organogram met toelichting of een specifieke theorie in het theoretisch kader. Door gebruik te maken van boxen breng je niet alleen wat meer kleur en afwisseling in je tekst, maar ook wat meer structuur.

9. Werk met pictogrammen voor een lay-out die niet standaard is. Binnen Microsoft Word en Powerpoint kan je tegenwoordig gemakkelijk pictogrammen invoegen en op kleur maken. Deze pictogrammen hebben een sterke communicatieve waarde. In je scriptie kan je ze bijvoorbeeld gebruiken door een verschil te maken tussen verdieping, onderzoek en implementatie en bij ieder element een apart pictogram te plaatsen. Maak dan wel bij de inhoudsopgave een legenda aan waarin je de betekenis van de pictogrammen uitlegt. Ook kan je ieder hoofdstuk een bepaald pictogram meegeven. Tenslotte is het ook heel mooi om pictogrammen te gebruiken in je eindpresentatie. Bijvoorbeeld, in plaats van op een slide aan te geven dat je onderzoek uit 3 fases bestond, kan je ook heel mooi 3 pictogrammen presenteren die een mooie representatie vormen van die fases.

10. Wees niet bang voor passieve ruimte. Passieve ruimte is lege ruimte waarin geen tekst of afbeelding staat. Door voldoende passieve ruimte te presenteren (bijvoorbeeld door met een brede marge te werken), zal de actieve ruimte nog meer spreken. Met andere woorden: juist door witte vlakken komt een tekst of afbeelding krachtiger over en dit zorgt voor een rustige lay-out in je scriptie.

11. Denk niet alleen in tekst, maar maak zoveel mogelijk visueel. Heb je een stappenplan gebruikt? Maak hier een figuur van! Beschrijf je een proces? Maak een flowchart!

12. Besteed veel aandacht aan de leesbaarheid van grafieken en tabellen. Zorg dat de tekst in grafieken en tabellen niet te klein is en zorg dat de grafieken en tabellen er strak uit zien. Vergeet ook de tekst onder de figuur niet. Daarin licht je kort toe wat in de grafiek of tabel te zien is.

Een scriptie met de WOW-factor!

Hopelijk is het je gelukt om met deze tips je scriptie er fantastisch uit te laten zien! Topscriptie wenst je veel succes bij het maken van een mooie lay-out voor je scriptie. Vind je het fijn als we eens met je meekijken of een laatste check op je scriptie doen? Je weet ons te vinden!

Tekst: scriptiebegeleidster Eveline van Zeeland

Topscriptie heeft al ruim 5.110 studenten geholpen aan een Topscriptie!

Helpen wij jou ook aan een TopScriptie? Neem contact met ons op!

Professionele hulp bij je scriptie

Een intakegesprek is altijd geheel vrijblijvend, we geven je graag meer persoonlijke informatie en een advies op maat, zodat je vooraf een goed beeld hebt bij wat we voor jou kunnen betekenen.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Meer weten?

Wil je meer informatie over de mogelijkheden die Topscriptie kan bieden?
Professionele, betaalbare hulp bij je scriptie?
Meer

Helpen wij jou, net als 5.110 anderen ook aan een Topscriptie?

sluit
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.