Skip to content

Studietips: Starten met je scriptie Mindmap

Starten met je scriptie, wat nu?

Het begint vaak al met je plan van aanpak wat je moet opleveren. Hoe krijg je de aanleiding scherp, hoe baken je het onderwerp goed af, wat is de hoofdvraag, wat zijn de deelvragen? Een intensief traject met vaak vele correctierondes. Ook beschrijf je in je plan van aanpak alvast je onderzoeksplan en de theorie die je gaat gebruiken. Er is zoveel informatie te vinden over alle onderwerpen, welke ga je gebruiken en waar begin je? Je ziet letterlijk door de bomen het bos niet meer! Herkenbaar?

Voor mij als begeleider vanuit Topscriptie in ieder geval wel. Daarom een handige tip die je kan helpen bij het opstellen en bewaken van de structuur: Ga Mindmappen! Ik gebruik zelf altijd de mindmap methode als ik bijvoorbeeld een presentatie wil gaan opstellen. Een mindmap maken is een leuke manier om informatie te verzamelen, samen te vatten en je structuur te bepalen.

Hieronder heb ik een aantal stappen voor je opgeschreven die je kunnen helpen om een mindmap voor je scriptiestructuur en informatieverzameling te maken. Daarnaast mag je al je creativiteit loslaten! Want dan is mindmappen nog leuker!

Je begint met een leeg vel papier, liefst A3 en een set viltstiften in verschillende kleuren. In het midden teken je het hoofdonderwerp in het midden van het vel papier en zet je er een cirkel omheen. Vervolgens trek je de lijnen (de zogenaamde takken) naar de sub onderwerpen. Voor je scriptie moet je dan echt denken aan de inleiding, theoretisch kader, onderzoeksmethode, resultaten, conclusies en aanbevelingen. Daarbij zet je vervolgens weer de sub paragrafen zoals aanleiding, afbakening enzovoorts. Je hebt dan de grove structuur op papier staan en meteen je inhoudsopgave.

Vervolgens kun je beschrijven welke informatie je nodig hebt. Voor een inleiding is bijvoorbeeld een korte omschrijving van de organisatie belangrijk, maar ook de aanleiding, welke nieuwsberichten ga je gebruiken die de aanleiding vormen van je onderzoek? Als je een marketing- of communicatieonderzoek hebt gekozen als onderwerp is het bijvoorbeeld raadzaam om je resultatenhoofdstuk onder te verdelen in een interne analyse en een externe analyse. En als je een klantonderzoek uitvoert volgt dat na de analyse. Als je alle informatie geordend hebt is het belangrijk goed te kijken naar je hoofd- en deelvragen. Los je deze nu echt op met alle informatie die je hebt verzameld. Of mis je nog relevante informatie?

Kortom, een mindmap is een ideale manier om het overzicht en structuur te bewaren in het gehele scriptieproces. In je planning met je begeleider kun je deze structuur ook gebruiken om de richting en voortgang te bespreken. Uiteraard staan de begeleiders van Topscriptie ook voor je klaar om je te helpen bij het intensieve proces wat afstuderen heet! De mindmap is daarbij ook voor hen een heel handig hulpmiddel!

 
Wil je hulp bij het vinden van een geschikt onderwerp, een goede mindmap of het starten van je scriptie?

Topscriptie heeft al ruim 6.000 studenten geholpen!

Laat ons je helpen bij je studie of het afstuderen. Ontdek wat we voor je kunnen doen.

 

Winnaar beste scriptiebureau van Nederland

Winnaar beste scriptiebureau van Nederland

4.8
powered by Google
js_loader
×