Skip to content

Studie- en scriptietips > 2. Theoretisch kader scriptie schrijven > Strategisch marketingplan scriptie

DESTEP analyse

Scriptietips Alle onderwerpen

Een DESTEP analyse is een onderdeel van je externe marktanalyse. De DESTEP is een handig hulpmiddel om de externe macro-omgevingsfactoren van je scriptie in kaart te brengen. Je krijgt hiermee tevens inzicht in de mogelijke kansen en bedreigingen vanuit de externe omgeving. Dit model wordt bijvoorbeeld gebruikt bij het opstellen van een strategisch marketingplan.

DESTEP model

DESTEP staat voor:

  • Demografie: betreft de factoren zoals de samenstelling en grootte van een bevolking, leeftijdsopbouw, opleidingsniveau, inkomensniveau, werkloosheidscijfers, etc.
  • Economie: betreft de factoren zoals het economisch klimaat, inflatie, werkloosheid, groei, belastingen, etc.
  • Sociaal-cultureel betreft de factoren zoals de culturele, sociale, demografische, juridische, en politieke factoren die van invloed zijn op een bedrijf.
  • Technologie: betreft de factoren zoals de toegang tot en de beschikbaarheid van technologie, de snelheid van technologische veranderingen, de impact van technologie op het bedrijfsleven en de samenleving.
  • Ecologie: betreft de factoren zoals de ecologische, geografische, en klimatologische factoren die van invloed zijn op een bedrijf.
  • Politiek-juridisch: betreft de factoren zoals de politieke stabiliteit, de wetgeving, de regelgeving, de politieke ideologieën, de invloed van de overheid op het bedrijfsleven en de samenleving.

Voorbeelden van DESTEP ontwikkelingen

Hier zijn enkele voorbeelden van trends en ontwikkelingen die je kunt beschrijven bij de DESTEP. Kies de relevante trends en ontwikkelingen uit die invloed hebben op het product of de organisatie die jij onderzoekt in je scriptie:

  • Demografie: Een vergrijzende bevolking kan leiden tot veranderingen in de vraag naar bepaalde producten of diensten, zoals bijvoorbeeld gezondheidszorg, verzorgingsproducten of seniorenwoningen. .
  • Economie: Een recessie kan leiden tot een daling van de vraag naar luxeproducten, zoals bijvoorbeeld auto’s of vakanties.
  • Samenleving: Veranderende sociale waarden en normen kunnen leiden tot veranderingen in de vraag naar bepaalde producten of diensten, zoals bijvoorbeeld duurzaamheid of gezonde voeding.
  • Technologie: Denk hierbij aan internet, mobiele telefoon, social media en andere digitale trends en ontwikkelingen. De opkomst van nieuwe technologieën kan leiden tot veranderingen in de vraag naar bepaalde producten of diensten, zoals bijvoorbeeld elektrische auto’s of online dienstverlening.
  • Milieu: De hoge energieprijzen en stijgende zorgen over de milieu-impact van producten en diensten kunnen leiden tot veranderingen in de vraag naar duurzame alternatieven.
  • Politiek: Veranderde wetgeving of regelgeving kan leiden tot veranderingen in de vraag naar bepaalde producten of diensten, zoals bijvoorbeeld energie-efficiënte producten of producten met minder chemische stoffen.

Tips DESTEP model

Probeer niet alleen in te gaan op de huidige trends en ontwikkelingen, maar beschrijf ook de voorspelling over toekomstige ontwikkelingen op dit gebied. Bekijk ook eens voorbeeldscripties (met daarin ingevulde DESTEP modellen) ter inspiratie, bijvoorbeeld via de hbo kennisbank.

Handige bronnen bij het zoeken van cijfers, trends en ontwikkelingen zijn: CPB.nlCentraal Bureau voor de Statistiek (cbs.nl)VZinfo | Volksgezondheid en ZorgDataregister van de Nederlandse Overheid | Data overheid en websites van de gemeente/ branche organisaties.

Deze blog is geschreven door Mirjam de Winter, zij is afgestudeerd als marketeer en scriptiebegeleider. Veel succes met het opstellen van jouw DESTEP analyse.

Topscriptie heeft al ruim 6.000 studenten geholpen!

Laat ons je helpen bij je studie of het afstuderen. Ontdek wat we voor je kunnen doen.

 

Winnaar beste scriptiebureau van Nederland

Winnaar beste scriptiebureau van Nederland

4.8
powered by Google
js_loader

Alle onderwerpen in

Strategisch marketingplan

×