info@topscriptie.nl 010 333 0412 App: 06 14592593
scriptie-hulp

Dyslexie: scriptie schrijven en studeren

Veel studenten met dyslexie ervaren moeilijkheden met studeren en het schrijven van hun scriptie. Het kost je vaak extra moeite om stukken te lezen en je doet hier veelal langer over dan een medestudent. Daarnaast heb je vaak een andere manier van informatie verwerken. Dat kan natuurlijk erg frustrerend zijn en wellicht heb je zelfs vertraging opgelopen. Dat is zonde en wij helpen je dan ook graag verder!

Wij bieden altijd maatwerk en bieden jou als student met dyslexie de volgende voordelen:

Je persoonlijke scriptiebegeleider die samen met jou in kleine stapjes en een duidelijke planning alles oppakt

Gratis een vrijblijvend intakegesprek en advies op maat, hierbij kijken we ook naar jouw studiegedrag en patronen

Jarenlange ervaring in de begeleiding van studenten met dyslexie, snel het overzicht terug

Een vaste taaldeskundige die jouw stukken daarnaast nakijkt op taal (spelling, grammatica, interpunctie en zinsopbouw)

Vaste afspraken; bijvoorbeeld op locatie afgewisseld met online stukken nakijken

 

 Hoge klantenbeoordeling van ruim een 9, meerdere awards gewonnen

dylexie

Tips bij dyslexie

Hieronder geven we je alvast wat tips bij het omgaan met dyslexie. Wist je dat veel studenten met dyslexie ook faalangst hebben? Je kunt dus ook altijd onze tips bij faalangst lezen.

Deel alles op in kleine opdrachten. Als je dyslexie hebt kost het je meestal meer moeite dan een medestudent om iets op papier te zetten. Probeer daarom steeds alles op te delen in kleinere taken. Beloon jezelf bij afronding van deze kleine taken, bijvoorbeeld met je favoriete drankje, een bioscoop of een lekkere lunch. Je kunt je aandacht hierdoor ook beter richten en zal merken dat je meer motivatie krijgt. Een handig hulpmiddel hierbij is een weekplanning waarin je per dag alle activiteiten opschrijft.

 

Focus op het hier en nu en ontspan. Jij hebt extra last van stress, want zodra je veel spanning of stress ervaart, valt het taalgebied in je hersenen vrijwel uit. Het is dus extra belangrijk om niet teveel stress te ervaren en hier goed mee om te gaan. Op YouTube zijn veel goede ontspannings- en meditatie oefeningen te vinden, probeer zelf uit wat jij fijn vindt. Het belangrijkste is dat je dit regelmatig en bij voorkeur iedere dag op een vast moment oefent. Het oefenen via YouTube hoeft niet lang te zijn, een paar minuten elke dag zijn vaak al voldoende. Als je hier verder in wil gaan, kun je ervoor kiezen om een cursus mindfullness te volgen (het is wetenschappelijk aangetoond dat dit zorgt voor minder stressvolle gevoelens en meer positieve emoties). Probeer ook in je dagelijks leven te zorgen voor voldoende ontspanning; luister naar fijne muziek, gun jezelf een bad met een goed boek, ga regelmatig wandelen, sporten of fietsen.

 

Focus op datgene wat goed gaat en falen mag. Je hebt dyslexie en dat is niet altijd leuk, maar er zijn altijd ook aspecten te benoemen die wel goed gaan. Probeer niet teveel na te denken over datgene waar jij moeite mee hebt, maar zie ook de vorderingen en probeer positieve gedachten te formuleren. Als je jouw plan van aanpak bijvoorbeeld niet hebt gehaald is dat niet leuk, maar je hebt er ook van geleerd en weet dankzij de feedback nog beter hoe je dit kunt herschrijven. Probeer jezelf ook vooral niet met medestudenten te vergelijken!

 

Breng structuur aan en zoek goede hulp. Het blijkt dat studenten met dyslexie met name in de winter een stuk minder energie ervaren. Problemen die dyslextische studenten dan vaak ervaren: een lagere concentratie, voortdurend jezelf moe voelen, alles kost veel energie en last van uitstelgedrag. Het is dan goed om regelmatig naar buiten te gaan en te bewegen, maar daarnaast ook te zorgen voor een heel goed ritme en structuur. Door een vast ritme elke dag aan te houden en bepaalde blokken in te plannen voor je studie (met duidelijke taken en activiteiten), is dit vaak beter vol te houden.

 

 Het is oké om hulp te vragen.Het is soms moeilijk om hulp te vragen, realiseer jezelf dat het oké om hulp te vragen wanneer je even vastzit. Wie heeft gezegd dat je alles alleen moet doen?

Een goede studiecoach/ scriptiebegeleider kan je hierbij helpen. Een goede coach kan je helpen bij jouw vragen, een goede planning, meer zelfvertrouwen en motivatie!

 

Eigenaresse van Topscriptie en studiecoach Mirjam de Winter is cum laude afgestudeerd in de klinische psychologie en marketing. Zij heeft een passie voor het begeleiden van studenten met dyslexie en andere moeilijkheden. Samen met een aantal andere gespecialiseerde scriptiebegeleiders begeleidt zij jaarlijks honderden studenten met dyslexie bij hun studie en scriptie.

 

 

Heb jij dyslexie en wil jij graag je studie en/ of scriptie tot een goed einde brengen?

 

Neem contact met op om vrijblijvend de mogelijkheden te bespreken…

Contact
Volg ons