Thematische analyse uitvoeren

Bij een thematische analyse ga je op een top down manier analyseren. Je gaat namelijk niet vanuit de data analyseren, maar juist vanuit de eerder opgestelde theorie. Er wordt dus gecodeerd op basis van de theorie die eerder is besproken in het theoretisch kader.

Wat is een thema?

Een thema is een ‘patterned response or meaning’ (zie Braun en Clarke, 2021) dat je uit je verzamelde data haalt. Het is een overkoepelend thema in relatie tot je onderzoeksvraag. Het thema moet dus echt belangrijk zijn en passend zijn bij je onderzoeksvraag. Het gaat er niet altijd om hoe vaak dit in de transcripten is genoemd.

Aangezien het kwalitatief onderzoek is, zijn de thema’s soms lastig te bepalen. Soms komen thema’s voort uit je onderzoeksvragen of hypotheses.

Thematische analyse stappen

Een thematische analyse is een flexibele methode en kent weinig regels, veelal worden er wel zes stappen (zie Clarke en Braun, 2021) onderscheiden in het analyseproces:

  1. Stap 1: ‘’ Familiarizing yourself with the data’’: Leer de data kennen, schrijf bij voorkeur alles volledig uit in transcripten.
  2. Stap 2: ‘’Generating Initial Codes’’: Codeer de data, je kunt dus verschillende subonderwerpen onderscheiden die interessant zijn in relatie tot je hypotheses/ onderzoeksvragen. Open coderen houdt in dat je langere zinnen of uitspraken van respondenten terugbrengt tot één of enkele woorden. Deze woorden leiden tot hoofd- en subonderwerpen die interessant zijn in relatie tot je hypotheses/onderzoeksvragen.
  3. Stap 3: ‘’Searching for themes’’”Als je alles hebt gecodeerd, probeer je thema’s en subthema’s te identificeren. Dat doe je door de codes uit stap 2 met elkaar te vergelijken en waar mogelijk samen te voegen. Bijvoorbeeld, als je vier verschillende codes hebt die zijn: snel werken, doorwerken, tempo werken, effectief werken, dan kun je die misschien samenvoegen tot één code dóórwerken.
  4. Stap 4: ‘’Reviewing themes’’: Nu ga je de thema’s en subthema’s herzien om zo tot een thematische kaart te komen. Je kijkt goed naar de gecodeerde fragmenten en thema’s of je een patroon kunt ontdekken. Je kijkt ook of er geen fragmenten zijn gemist (in de transcripten) die wel bij de thema’s horen.
  5. Stap 5: ‘’Defining and Naming Themes’’: Je gaat elk thema definiëren en bedenkt een passende titel.
  6. Het opstellen van de resultaten in je scriptie op basis van de thematische map.

Voorbeeld thematische map

uit: Kiger & Varpio, 2020

Een thematische analyse is een flexibele methode en vergt veel ervaring. Wil jij hulp van een professional om tot een goede thematische analyse te komen?

Wij staan je graag bij!

Topscriptie heeft al ruim 6.367 studenten geholpen!

Wie helpt jou bij je studie of het afstuderen? Neem contact met ons op!

Professionele hulp bij je studie en scriptie

Een intakegesprek is altijd geheel vrijblijvend, we geven je graag meer persoonlijke informatie en een advies op maat, zodat je vooraf een goed beeld hebt bij wat we voor jou kunnen betekenen.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.