Studietips: Studeren zonder stress

Steeds meer studenten hebben last van stress en moeite met studeren. Ben je op zoek naar studietips om effectiever te studeren en beter met stress om te gaan? Veel studenten lopen vroeg of laat vast in het studeren. Helaas wordt er op scholen vooral ingegaan op inhoudelijke kennis, maar vaak minder op studievaardigheden. Op deze pagina hebben we daarom de beste studietips uit ervaring van andere studenten voor je verzameld. Print het lijstje uit (plak het in je agenda) en vink het af!

Het onthouden van de stof

Bedtime study story. Probeer voorafgaand het slapen 15 minuutjes de studiestof te lezen. Tijdens het slapen verwerken je hersenen nieuwe herinneringen, zodat deze worden opgeslagen in je lange termijn geheugen. Er is dus een grote kans dat je hierdoor de studiestof beter onthoudt. Het beste werkt wel om het op papier te lezen. Schermen bevatten blauw licht, waardoor je juist slecht in slaap valt.

Verspreid herhaling. Informatie stampen in een korte periode is nooit echt leuk geweest en daarnaast vergeet je deze informatie vrij snel weer om het vervolgens opnieuw te doen. Probeer informatie op te splitsen in kleine delen en verspreid deze over de week. Elke keer als je met een nieuw stukje informatie begint, herzie je de eerder geleerde informatie. Op deze manier onthoud je stof beter en kun je vervelende studie momenten goed afwisselen met leukere studiemomenten.

Post-it’s! Schrijf moeilijk te leren informatie op. Onderzoek laat zien dat je hersenen informatie beter opslaan als je het uitschrijft op papier. Start bijvoorbeeld met het uitschrijven van de moeilijkste of belangrijkste delen van een samenvatting of les.

Lekker quizzen! en als je het dan toch hebt opgeschreven. Probeer jezelf dan regelmatig te overhoren door aan de voorkant een vraag te schrijven met achter op de post-it het antwoord. Door regelmatig even terug te vallen op de moeilijke stof bereid je je goed voor op een examen of toets. Niet alleen leer je sneller, je wint er ook tijd mee tijdens je examen.

Zeg het hardop! Nu we toch bezig zijn met quizzen en uitschrijven, probeer het daarbij ook hardop te zeggen. Het tegelijk horen en zien van informatie helpt met het opslaan van informatie in de hersenen.

Werk samen!

  1. Studiegroep. Het is niet voor iedereen weggelegd, maar in de meeste gevallen werkt samenwerken heel goed op je individuele motivatie. Door het zien van vrienden of studiegenoten, die aan het werk zijn, ben jij ook geneigd om door te werken.
  2. Online meeten! Met de corona maatregelen is samen studeren nu niet echt makkelijk geworden en dat merken we in onze motivatie! Hoe gek het ook klinkt probeer alsnog met iemand af te spreken via skype, zoom of teams. Je hoeft niet per se wat te zeggen tegen elkaar. Maar door samen aanwezig te zijn online, ervaar je hetzelfde effect om door te werken net als je buddy aan de andere kant van de meeting
  3. Studeer met andere expertises. Naarmate je studie vordert, kies je steeds meer je eigen richting in wat je wilt leren. Hierdoor kan het dus zijn dat je niet per se studiegenoten hebt, die hetzelfde moeten leren. Dit hoeft ook helemaal niet, als het gaat om motivatie! Probeer in je vriendengroep of familie te kijken of mensen ook baat hebben bij samenwerken. Het is hartstikke fijn als je met je zus of broer in een meeting zit, terwijl jullie beide met eigen werk bezig zijn. Hierdoor kun je af en toe even kletsen of om een mening vragen, terwijl je gemotiveerd bent om verder te werken.
  4. Vertel wat je wilt behalen.  Het is goed om je doelen voor de dag te bespreken met anderen aan het begin van het samenwerken. Hierdoor zet je voor jezelf een stok achter de deur om aan het werk te gaan. Aan het eind van de meeting bespreek je kort hoe het ging bij iedereen en wat je verder wilt doen voor de volgende meeting. Door het te bespreken, maak je je eigen doelen concreet en is er ook een zekere verwachting en reflectie achteraf.

Stress bestendig

  1. Afwisseling.  Naarmate je langer aan het studeren bent, kun je meer druk ervaren doordat je het gevoel hebt dat je niks hebt behaald aan het eind van de dag. Dit komt vaak, omdat je op een onderwerp blijft hangen. Probeer dit onderwerp af te wisselen met werk dat je wel goed afgaat en dat ook gewoon gedaan moet worden. Hierdoor heb je aan het einde van de dag het gevoel dat je veel hebt gedaan, en krijg je langzaamaan ook meer gedaan van de taak waar je op blijft hangen.
  2. Frisse lucht. Probeer 3 keer per dag 15 minuten buiten te wandelen. Naast dat buitenlucht en natuur therapeutisch werkt op je gesteldheid, bevorderd het ook je bloedsomloop. Na een wandeling wordt bloed beter door je lichaam vervoert, waardoor er voldoende zuurstof aankomt in je hersenen. Hierdoor studeer je beter en verminder je stress
  3. Ontspan je schouders. Veel mensen hebben niet per se door dat hun schouders gespannen zijn, naarmate ze meer stress krijgen. Op den duur zorgt dit voor hoofdpijn en een zere rug. Probeer eens je schouders naar je oren toe te trekken om ze vervolgens weer te laten vallen. Door dit te doen reset je als het ware de spanning op je schouders en ervaar je weer hoe het is om ontspannen te zitten.
  4. Stretch it baby! Bij studeren zit je natuurlijk langdurig en het is dan ook belangrijk om zo af en toe een pauze van 5 à 10 minuten te nemen. Ben je gestrest en voel je pijn in je lichaam? Ga dan even stretchen! Er zijn tientallen oefeningen, die je makkelijk naast je bureau of in de gang even kan doen. Hierdoor komen je spieren even goed in beweging en krijg je makkelijk je hoofd leeg om weer te beginnen met nieuwe energie.
  5. Haal adem. Het klinkt stom, maar je ademhaling heeft veel te maken met hoe je je voelt. Iemand die hoog of met de borst ademt, is vaak gespannen en komt daar moeilijk van af. Voel je je niet goed en ervaar je spanning. Ga 10 minuutjes liggen en leg je handen op je onderbuik. Probeer in die 10 minuten te focussen op je ademhaling door bij elke inademing je handen naar boven te duwen. Hierdoor start je buikademhaling en ontspant je lichaam beter.  

Gezond studeren

  1. Slaap zacht! ’s Avonds om 11 uur nog aan het studeren, terwijl je moe bent? Ga slapen en sta wat eerder op! In de ochtend is je productiviteit veel hoger dan in de avond. Hierdoor krijg je in de ochtend ook meer werk af, dan dat wat je naar de avond toeschuift. Daarnaast raden wij aan om tussen de 7 en 9 uur te slapen per nacht in de week voor een examen of toets. Met genoeg slaap werkt je geheugen beter, er is dus een grotere kans dat je tijdens je examen of toets meer informatie herinnert.
  2. Studeren tijdens je boost. Iedereen studeert anders en heeft bepaalde behoeftes en tijden wanneer studeren ontzettend goed gaat. Probeer dit te achterhalen en plan daarop je agenda in. Ben jij in de ochtend super productief, houd dit dan vrij voor studie. Studeer jij juist goed met iemand samen, plan dan een aantal meetings in met anderen. Of doet een powernap echt wonderen voor jou, zorg dat je deze dan kan nemen, zodat je daarna weer goed er tegen aan kan.
  3. Neem pauzes. Plan pauzes in voor je studie sessie en neem dan ook echt even pauze. Niet half achter je laptop etend, maar loop naar de kantine of een andere kamer en eet daar je lunch op. Denk bijvoorbeeld aan een 15 minuten in de ochtend en middag en een 30 minuten voor lunch. Daarnaast is het ook zeker goed om met iemand pauze te nemen. Even lekker kletsen, zodat je daarna weer fris bezig kan.
  4. Work it out! Vele studies tonen aan dat je de verwerkingssnelheid van je hersenen beter wordt na lichamelijke beweging. Plan voor het studeren een keer het sporten in door bijvoorbeeld ’s ochtends een rondje hard te lopen of je work-out te doen.
  5. Schakel je afleidingen uit. Veel afleidingen tijdens het studeren helpen nu niet echt met de vooruitgang. Daarnaast veroorzaakt het ook vaak stress, omdat je hersenen constant veranderen van focus. Zorg ervoor dat je omgeving erop ingesteld is dat je gaat studeren. Een rustige plek, geen telefoon, geen social media en geen personen, die constant blijven praten. Zo kun je goed concentreren op je werk. Plan daarnaast ook een studie tijd in (bijvoorbeeld 1 uur studeren afwisselend met 10 minuten pauze). In die 10 minuten pauze kun je even weglopen van je studieplek om wat anders te doen.

Hopelijk helpen deze studie tips om je stress niveau omlaag te krijgen en je motivatie voor studeren omhoog te krikken. Studeren in deze tijd is niet altijd even gemakkelijk en je bent zeker niet de enige, die moeilijkheden ervaart. Deel het met medestudenten, vrienden en familie, zodat je elkaar ook daadwerkelijk kan ondersteunen. Mocht het nu echt niet willen of ervaar je vaak een bedrukkend en schuldig gevoel, schroom je dan niet om professionele hulp in te schakelen. Dit is volkomen normaal en het gaat er uiteindelijk om dat jij je studie gaat behalen. Scriptiebegeleiders zijn experts op verschillende vlakken, zowel op het gebied van opleiding als studievaardigheden. Samen ga je dan intensief opzoek naar wat het beste voor jou werkt, creëer je samen een stok achter de deur om studeren makkelijker te maken en kan ook jij het einde van je studie halen!

Onderkant formulier

Bovenkant formulier

Onderkant formulier

Professionele hulp bij je scriptie

Een intakegesprek is altijd geheel vrijblijvend, we geven je graag meer persoonlijke informatie en een advies op maat, zodat je vooraf een goed beeld hebt bij wat we voor jou kunnen betekenen.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Professionele, betaalbare hulp bij je scriptie?
Meer

Helpen wij jou, net als 5.110 anderen ook aan een Topscriptie?

sluit
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.